Zorg verlenen zonder incidenten: het belang van incidentmanagement en patiëntveiligheid 0 329

Zorg verlenen zonder incidenten het belang van incidentmanagement en patiëntveiligheid

Ondernemen in de zorg komt met grote verantwoordelijkheden. Niet alleen heb je aan wet- en regelgeving te voldoen, maar je hebt te maken met mensen die zorg behoeven waar je een verantwoordelijkheid naartoe hebt. Voor hen, maar ook voor de reputatie van je zorgorganisatie is het belangrijk om incidenten in de praktijk te voorkomen. Incidentmanagement en patiëntveiligheid zijn twee zaken die daarbij speciale aandacht behoeven.

Incidentmanagement

Het belang van incidentmanagement voor zorgverleners is groot en kan niet genoeg worden benadrukt, want het speelt een cruciale rol in het voorkomen van incidenten en het waarborgen van de veiligheid van patiënten. Wat incidentmanagement in de praktijk omvat, is het systematisch identificeren, rapporteren, analyseren en oplossen van incidenten en fouten die zich kunnen voordoen in de praktijk. Door een gestructureerde aanpak van incidentmanagement toe te passen, kun je als zorgverlener een diepgaander inzicht krijgen in de oorzaken van incidenten, waardoor je herhaling kunt voorkomen. Het stelt je in staat om effectieve veiligheidsprotocollen te ontwikkelen, medewerkers bij te scholen en risicovolle situaties te identificeren en aan te pakken voordat ze tot incidenten leiden. Zo draagt het ook bij aan het continu streven naar hoogwaardige zorg en patiëntveiligheid.

Gedetailleerde aandacht voor patiëntveiligheid

Om incidenten te voorkomen, moet er altijd en overal aandacht zijn voor patiëntveiligheid. Dit zit in de grotere gebaren maar ook in de kleinere details. In de thuiszorg, waar cliënten vaak met verschillende zorgmedewerkers te maken krijgen, is goede rapportage na elk bezoek via een overzichtelijke en praktische digitale werkomgeving van groot belang voor de patiëntveiligheid. In een verpleeghuis zijn sensoren die een signaal afgeven wanneer een patiënt die slecht ter been is uit bed gaat nuttig om incidenten te voorkomen. Ook hygiëne is van belang. Daarom is het belangrijk dat artsen en verpleegkundigen eerst hun handen ontsmetten voordat ze met de patiënt in aanraking komt. Ook het checken van persoonlijk gegevens is van belangrijk om incidenten te voorkomen, maar ook om te voorkomen dat medische gegevens met de verkeerde persoon gedeeld worden. Patiëntveiligheid is dus iets om in iedere stap en detail goed in overweging te nemen en protocollen en maatregelen voor te treffen.

Gedetailleerde aandacht voor patiëntveiligheid

Incidentmanagement en patiëntveiligheid zijn twee zaken om peil te hebben of anders zo snel mogelijk op peil te brengen. Incidenten zijn immers schadelijk voor patiënten én voor hun naasten, en daarnaast doen ze je reputatie als zorgverlener weinig goeds. Onderschat het belang van deze zaken dus niet en ga er serieus mee om.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie