Waarom hybride werken werkt! 0

Hybride werken

Hybride werken, het voelde in eerste instantie als een verplichting als gevolg van de uitbraak van het corona virus. Het viel niet mee om af te stappen van het oude werkritme en hiervoor een passende nieuwe werkwijze te vinden. Veel mensen kenden de term hybride werken niet eens! Nu we een tijd verder zijn, wordt vrijwel unaniem de conclusie getrokken: hybride werken werkt mits de omstandigheden goed verzorgd zijn. 

Wat houdt hybride werken in?

Hybride werken vormt een combinatie van het werken op kantoor en het thuiswerken. Nog niet eens zo gek lang geleden, werd deze constructie als onmogelijk gezien. Managers hielden zich bezig met een directe aansturing van medewerkers en vergaderingen werden zonder uitzondering face to face gehouden. Het beeld was dat het niet anders kon. Totdat de uitbraak van het coronavirus ons nieuwe inzichten gaf……

Het thuiswerken werd het nieuwe normaal. Iedereen moest hier een eigen ritme in vinden. Er was geen sprake meer van een directe regie. Veel bedrijven zagen deze noodgedwongen situatie met angst en vrezen aan maar op het moment dat hier een weg in gevonden werd, ontdekten veel organisaties een nieuw inzicht: het maken van een combinatie tussen deels  thuiswerken en deels op kantoor is zeer praktisch. Hybride werken werkt. Dit wordt nog duidelijker als we vijf enorm praktische zaken belichten. 

Dit is waarom hybride werken werkt

  • Een hybride werknemer heeft zelf de verantwoordelijkheid met betrekking tot de uitvoer van taken en de tijdsindeling die hierbij gehanteerd wordt. Dit werkt zeer motiverend voor velen omdat een werknemer zich minder gecontroleerd voelt. Een gemotiveerde medewerker levert betere prestaties.
  • Veel medewerker storen zich aan het gedrag van collega’s, het voeren van oeverloze discussies of het moeten delen van een krappe werkruimte. Door het hybride werken worden deze ergernissen weggenomen.
  • In de oude situatie werd er veel tijd en energie verloren aan woon-werkverkeer en andere zakelijke reizen. Door contactmomenten op afstand en het maken van praktische keuzes met betrekking tot kantoorbezoeken wordt dit “verlies” voor een groot deel weggenomen.
  • Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat een werknemer meer focus op zijn of haar taken heeft, als deze vanuit huis kan werken. Uiteraard is het wel van belang dat er een praktische werkplek is ingericht. 
  • Er zal een nieuwe manier van het gebruik van een kantoor ontstaan. Deze plek wordt immers minder bezocht. Het kantoor wordt een centrale verbindingsplek, waar ruimte  is om samen te werken en het vormgeven van teamactiviteiten. Het kantoor zal dus meer een sociaal karakter krijgen. Hoe dit kantoor op de meest praktische manier moet worden ingericht, hangt af van de organisatie, de locatie en het team. Om een hybride kantoor op de meest praktische manier in te richten, kan gebruik worden gemaakt van de diensten van een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in kantoorinrichting met het oog op hybride werken. Het is zeker verstandig om hierin overwogen keuzes te maken want uit de praktijk blijkt dat hybride werken werkt.  
Previous ArticleNext Article

Geef een antwoord