Veel freelancers onderschatten de waarde van reviews. Reviews kunnen eigenlijk gezien worden als gratis reclame die verzorgd wordt door jouw opdrachtgevers. Je kunt het gerust zien als machtig wapen die je kunt inzetten om jouw expertise te tonen en waarbij je unique selling points op de meest perfecte manier worden verspreid. Hierdoor kunnen deze reviews helpen bij de groei van jouw bedrijf en zelfs de wat kritische reviews kunnen waardevol zijn!
Situatie uit de praktijk
De volgende situatie is herkenbaar voor iedereen:
Je bent in een voor jou onbekende plaats en je wilt wat gaan eten. Wat doe je? Net als veel andere mensen zul je het internet (lees: Google) opgaan om op zoek te gaan naar het geschikte restaurant. Uiteraard krijg je meerdere opties op je scherm en heb je een keuzemogelijkheid, welke optie kies je? De kans is groot dat reviews van bezoekers een belangrijke rol zullen spelen in je keuze. Als er een restaurant tussen zit met hele goede beoordelingen, dan is de kans groot dat je daar naar binnen gaat. Dit geeft exact dé waarde van deze reviews aan. Je kunt deze voor je laten werken!
Hoe jij reviews voor je kunt laten werken!
Het bovenstaande voorbeeld heeft betrekking op een restaurant, maar je zult ongetwijfeld begrijpen dat reviews kunnen werken voor bedrijven in iedere branche. Wist je dat ongeveer driekwart van de mensen zich laten beïnvloeden door meningen van anderen bij het nemen van beslissingen. Dit is ook zeker het geval bij beslissingen om met een freelancer samen te werken. Hoe gaaf zou het zijn dat je op basis van oordelen van anderen bijna vanzelf aan nieuwe opdrachtgevers kunt komen? Makkelijker kun je de opdrachten niet binnen halen en een groei doormaken. Laat reviews dus voor je werken!
Je kunt zelf wel aangeven dat je de beste optie bent, maar wie kan dit beter ervaren dan de gebruiker zelf? Je hebt diverse mogelijkheden om je hiermee te profileren. Als je veel volgers hebt op social media, is dat een uitstekende keuze. Een andere optie is je website, waarbij je kunt kiezen voor de cijfermatige waardering of door het plaatsen van een met woorden onderbouwde waarderingen. Vraag je opdrachtgevers om een beoordeling te schrijven, sterren uit te delen of te liken.
Benut de kracht van reviews
Het benutten van de kracht van reviews kan onderdeel zijn van influencer marketing marketingactiviteiten. Deze methode is gericht op het inzetten van mensen (je opdrachtgevers) om een invloed uit te oefenen op een beslissing van je doelgroep. Je speelt op deze manier in op de sociale bevestiging, hetgeen zoals aangegeven een belangrijke rol speelt in het beslissing patroon van een persoon. Als veel mensen immers enthousiast zijn, dan moet het wel goed zijn! Dit is zeker geen marketing techniek dat voorbehouden is aan grote bedrijven. Ook een freelancer die een opdrachtgever om een review vraagt kan hierdoor groeien met het bedrijf.
Reviews als nuttige informatievoorziening
Wist je dat je reviews ook kunt gebruiken als nuttige informatievoorziening?
Je krijgt immers zeer interessante informatie uit eerste hand over hoe een opdrachtgever jouw aanbod ervaart. Denk daarbij aan:
- Tevredenheid van de opdrachtgever;
- Loyaliteit;
- Welke unique selling points het meest gewaardeerd worden en welke minder opvallen;
- Waar je verbeterpunten liggen (leermomenten).