Het is aan een financiële instelling om er zelf voor te zorgen dat men veilig zaken doet. Dat is nodig om te voldoen aan wet- en regelgeving. Klanten moeten gescreend worden voordat ze geaccepteerd worden, maar ook daarna moet je ze blijven monitoren om verdachte activiteiten tijdig te kunnen constateren. Op dagelijkse bezig ben je bezig met het monitoren van klantgegevens en transacties en het volledig vastleggen en beschikbaar stellen van deze gegevens. Zo kun je immers klanten het beste beoordelen en op elk moment de juiste beslissingen maken. Veel organisaties zijn bij dit proces echter voortdurend aan het schakelen tussen verschillende bronnen, systemen en applicaties, wat het proces ingewikkeld en arbeidsintensief maakt. Dit terwijl klantgegevens en transacties en monitoren veel gemakkelijk kan met de juiste software.
Invenna
Met die oplossing komt het bedrijf Invenna, dat gestart werd door een groep consultants. Zij merkten dat veel organisaties worstelden met het samenbrengen en toegang krijgen tot de juiste klantdata. Na verzoeken om unieke klantbeelden te maken voor campagnes, analyses en modellen, besloot Invenna dat er een betere oplossing moest komen en begon men met het ontwikkelen van een softwareoplossing voor afdelingen zoals analyse, compliance, marketing en IT. Daarna werd samenwerking met Rabobank en Robeco een compleet nieuw platform ontwikkeld: het KYC platform, dat inmiddels positief beoordeeld is door een van Nederlands grootste auditors.
KYC platform
Voor financiële instelling biedt de KYC software een echte uitkomst. Het breng je alle klant- en transactiedata samen tot één uniek en compleet klantbeeld, zodat het gemakkelijker wordt om transactiemonitoring, remediation en alerting processen toe te passen. Het Invenna-platform biedt een datamodel dat flexibel is en het mogelijk maakt om verschillende databronnen te integreren. Dit zorgt ervoor dat de gegevens en transacties klanten eenvoudig toegankelijk zijn, ongeacht de formaten en de verschillende bronnen en applicaties waarin ze zijn opgeslagen. Ook kan het platform ontbrekende klantinformatie aanvullen door middel van geautomatiseerde communicatie via verschillende kanalen, zoals e-mail, telefoon, post of andere online platforms.
Alerts
Een ander groot voordeel van de KYC software is dat door het complete klantbeeld het platform moeiteloos alerts kan verwerken. Deze alerts kun je verplaatsen over autorisatielijnen, clusteren en koppelen aan andere bronnen zoals CRM, PEP- en sanctielijsten om zo een volledig dossier op te bouwen. Hierdoor kunnen je als gebruiker van het platform snel klantinformatie beoordelen en raadplegen, en wordt het aantal onnodige meldingen verminderd.
Het platform is in principe geschikt voor alle financiële instellingen. Door de gerichtheid op transactiemonitoring, remediation en alerting is het echter in het bijzonder passend voor banken, verzekeraars en vermogensbeheerders. Als je kiest voor het Invenna KYC platform, dan is het goed om te weten dat het platform dan ook meteen toe te passen is. Daarvoor ontvang je hulp en persoonlijke begeleiding bij de onboarding van Invenna zelf.