Hoe kom je als ondernemer aan klanten? 0 237

Hoe kom je aan klanten?

Het is een dilemma waar veel (beginnende) zelfstandigen zonder personeel mee zitten: hoe kom je als ondernemer aan klanten? Dit is wel één van de meest belangrijke onderdelen van je bedrijfsvoering. Dit bepaalt immers hoe dik je boterham belegd wordt. Je opdrachtgevers zijn de aorta van je bedrijf. Hierop zal je je volledige bedrijfsvoering op hebben ingericht. Het is daarom ook wel belangrijk dat je klantenstroom dusdanig groot is dat je hier voldoende inkomsten uit kunt genereren. Als je op internet kijkt, zie je dat hier diverse mogelijkheden voor zijn. Hieruit zou je kunnen opmaken dat je keuze genoeg hebt, maar als iedereen dezelfde weg bewandeld, wordt het moeilijker om op te vallen in de massa. Gelukkig zijn er meer wegen naar succes. 

Als ondernemer gebruik maken van crowdsourcing

Je kunt natuurlijk als ondernemer gebruik maken van crowdsourcing. Bij crowdsourcing maken bedrijven gebruik van kennis, kunde en creativiteit van anderen (vaak ondernemers) om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Deze aanbesteding vindt meestal online plaats via speciaal hiervoor ingerichte websites of online communities. Op dit platform kunnen diverse aanbieders (opdrachtgevenden en uitvoerenden) elkaar treffen en wordt dan ook gebruikt als een soort “meetingpoint”. Je hebt dus als beginnend ondernemer niet de volledige invloed op je succes als je gebruik maakt van deze methode. Het is echter wél een uitstekend platform om ervaring op te doen of een portfolio op te bouwen.

Gebruik van reviews om meer klanten te krijgen als ondernemer 

Het opgebouwde portfolio kun je gebruiken als “wapen” op je website of social media accounts. Dit wapen kun je onder andere inzetten door reviews te plaatsen. Reviews zijn waarderingen en beoordelingen die zijn geschreven door je opdrachtgevers of klanten. Deze reviews kunnen zeer waardevol voor je zijn om meer klanten te krijgen als ondernemer! Je kunt zelf wel roepen dat je de beste ondernemer bent in je branche, maar wie zegt dat jij de waarheid schrijft. Iedere ondernemer roept dit immers. De beste mensen die dit kunnen beoordelen zijn je klanten, dit zijn immers de ervaringsdeskundigen. Potentiële opdrachtgevers zullen deze reviews zeker meenemen in hun keuze.

Kennis maken met potentiële klanten, maak gebruik van de kracht van netwerken

De laatste optie die we in dit kader met je willen delen is het gebruik maken van de kracht van netwerken. Bij het netwerken maak je fysiek kennis met je potentiële klanten. De beste keuze hierbij is om te kiezen voor netwerken waarbij je face to face met iemand kan communiceren. Daarbij is het goed om je aan te sluiten bij een netwerkplatform dat nét even verder gaan dan het uitwisselen van beleefdheden en visitekaartjes. Er zijn bijeenkomsten waarbij je de mogelijkheid krijgt om te pitchen. Dit zijn de netwerkbijeenkomsten waaraan je het meest hebt. Het is van belang om hierbij niet alleen aan te geven wie je bent en wat je doet, maar ook duidelijk aan te geven naar wie je op zoek bent. Die transparantie met betrekking tot je “zoekvraag” is een belangrijke factor voor de kracht van het netwerken.

Hoe kom je als ondernemer aan klanten?

Veel ondernemers hebben een hele duidelijke visie over hun aanbod in combinatie met hun bedrijfsprocessen. De route hoe je als ondernemer aan je klanten komt is minder uitgestippeld. Dat is verrassend, want deze mensen vormen immers de belangrijkste levensslagader van een bedrijf. Daarom is het goed om hier overwogen keuzes in te maken en soms andere wegen te bewandelen dan de massa. Iedere sleutel naar succes is immers uniek.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Zo zet je de volgende stap als ondernemer 0 265

Zo zet je de volgende stap als ondernemer

Je bent al een tijdje aan het ondernemen en je lijkt een stabiel bedrijf te hebben neergezet. Dat is natuurlijk fijn, maar daarmee verdwijnt het uitdagende gevoel dat je in het begin had ook wel een beetje. Het is dan dus belangrijk om je te gaan verdiepen in de volgende stappen die je kan zetten. Dit kan op heel veel verschillende manieren. Daarover vind je in dit artikel de nodige tips. Bekijk hoe jij jezelf verder wilt ontwikkelen.

Groter groeien in de branche

Je kan natuurlijk verder gaan met datgene waar je ooit mee begon. Nu je een plaatsje in de branche hebt veroverd, kan het aantrekkelijk zijn om eens te bekijken of je de concurrenten die boven je staan kan aanvallen. Daarvoor zal je dan wel op alle vlakken moeten groeien. Dit komt vooral neer op durven investeren. Investeren in jezelf, in je kennis en in je mogelijkheden. Daar is geld voor nodig, dus verdiep je vooral ook in alles over zakelijk investeren. Het voordeel van deze stap is dat je al een goede basis hebt waarop je kan voorborduren als ondernemer.

Groeien in de diepte

Het is ook een mogelijkheid om op zoek te gaan naar nevenactiviteiten die je kan gaan doen met jouw onderneming. Je biedt bijvoorbeeld een bepaald product of een bepaalde dienst aan. Die dienst of dat product staat natuurlijk niet op zich. Welke bedrijven bieden nu aanverwante diensten of middelen aan die je misschien beter zelf kan gaan aanbieden? Dit biedt jou namelijk verschillende nieuwe mogelijkheden. Je kan de diensten naast elkaar aanbieden, maar je kan ook met pakketten aan de slag gaan. Op die manier kan je dus ook in je klantrelaties investeren. Ook dat kan je als een voordeel zien.

Een nieuwe branche ontdekken

Het kan ook zijn dat je denkt dat je de grenzen van deze markt bereikt hebt. Dan kan het weleens tijd zijn om een nieuwe uitdaging te zoeken. Het begrip serieondernemer is de laatste jaren bijvoorbeeld heel populair geworden. Dit zijn mensen die keer op keer opnieuw beginnen met een onderneming. Vaak ook in verschillende takken van de maatschappij. Je kan zo iedere keer weer een nieuwe uitdaging vinden. Zeker wanneer je iemand bent die snel ideeën heeft en deze ook gemakkelijk weet te ontwikkelen, dan is het mogelijk om steeds weer iets nieuws te vinden om je op te richten.

Help anderen op weg

De laatste manier om je te ontwikkelen als ondernemer is door anderen op weg te helpen. Je kan bijvoorbeeld je kennis delen en zo anderen een goede start geven. Zo blijf je er zelf bij betrokken en ben je iedere keer opnieuw ondernemer, alleen dan met gedeeld risico. Je kan ook ervoor kiezen om goede ideeën van anderen niet goed van de grond komen over te nemen. Door in bedrijven te stappen waar jij geloof in hebt, kan je dan veel voldoening halen uit het proces. Dit is ook heel aantrekkelijk om te doen. Je moet dan wel durven investeren.

Ondernemen zonder inschrijving bij het KVK? 0 235

Ondernemen zonder inschrijving kvk

De Kamer van Koophandel maakte onlangs bekend dat het aantal bedrijven in Nederland het vorige jaar is gegroeid. Het grootste deel van deze groei komt tot stand door het stijgende aantal ZZP’ers. De KvK meldde dat er in ongeveer 168.000 mensen gestart zijn met een eenmanszaak, maar dit cijfer geeft niet het volledige beeld. Er zijn ook een aantal ondernemers die freelancer zijn zonder ingeschreven te staan bij de KvK. Over het aantal mensen die gebruik maken van deze optie zijn géén cijfers bekend.     

Inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet verplicht

Het is niet direct wettelijk verplicht om je als ondernemer in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit hangt af om je door de Belastingdienst en de KvK wordt gezien als ondernemer. De belangrijkste criteria hiervoor zijn:

  • Je moet deelnemen aan het economisch verkeer. Hiermee loop je een ondernemersrisico en ben je aansprakelijk voor de schulden en verplichtingen van je onderneming. 
  • Je beoogt een winst en een continuïteit voor je onderneming. 
  • Er is sprake van een duurzame combinatie van kapitaal en arbeid.
  • Je bedrijfsomvang is voldoende. De norm hierbij is een omzet van € 10.000 per jaar en minimale bedrijfsinzet van 15 uur per week. 

Als je niet aan alle criteria voor een inschrijving voldoet, kun je wel ZZP’er zijn maar hoef je je niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je je inkomsten die je met je eigen inkomsten hebt verdiend netjes aan de Belastingdienst opgeeft als inkomsten uit overige werkzaamheden, dan heeft het niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel géén nadelige gevolgen voor je. De Belastingdienst zal je dan zeker geen strobreed in de weg leggen omdat je dan zelfs méér belasting betaalt. Je loopt immers de ondernemersvoordelen mis die je wel gehad zou hebben als je ingeschreven stond (en voldoet aan het urencriterium van 1225 uur). 

Let op dat je je werkzaamheden niet te snel beoordeeld als “bijverdiensten”. Als de Belastingdienst hier een andere mening over heeft en je toch aanmerkt als ondernemer, zul je achteraf alsnog verplicht worden gesteld om de BTW af te dragen over de inkomsten uit eigen werkzaamheden.

Freelancer zijn zonder KVK

Naast de bovenstaande mogelijkheden zijn er meerdere organisaties die constructies aanbieden om freelancer te kunnen zijn zonder KVK inschrijving. Deze bedrijven dienen als tussenpersoon tussen de ondernemer en de opdrachtgever. Je komt dan als ZZP’er op de loonlijst van deze organisatie. Deze constructie wordt ook wel payrolling genoemd. 

Het payrollbedrijf neemt de administratie en de facturering van je over. De ZZP’er heeft wel de volledige vrijheid als ondernemer maar kan ook nog profiteren van de sociale zekerheden. Hierbij kan gedacht worden aan verzekeringen voor de WW, ZW, en WIA. 

Aan het gebruik van deze diensten hangt natuurlijk wél een prijskaartje vast dat een druk legt op de winst. Daarnaast zal deze overeenkomst een grijs gebied creëren tussen loondienst en zelfstandig ondernemerschap. Dit is een keuze die iedere freelancer voor zichzelf zal moeten maken. Veel ondernemers zien hier niets in omdat ze een bewuste keuze maken voor 100% zelfstandigheid. Zij sluiten zich het liefst aan bij die 168.000 mensen die deze stap hebben gezet.