Het is een dilemma waar veel (beginnende) zelfstandigen zonder personeel mee zitten: hoe kom je als ondernemer aan klanten? Dit is wel één van de meest belangrijke onderdelen van je bedrijfsvoering. Dit bepaalt immers hoe dik je boterham belegd wordt. Je opdrachtgevers zijn de aorta van je bedrijf. Hierop zal je je volledige bedrijfsvoering op hebben ingericht. Het is daarom ook wel belangrijk dat je klantenstroom dusdanig groot is dat je hier voldoende inkomsten uit kunt genereren. Als je op internet kijkt, zie je dat hier diverse mogelijkheden voor zijn. Hieruit zou je kunnen opmaken dat je keuze genoeg hebt, maar als iedereen dezelfde weg bewandeld, wordt het moeilijker om op te vallen in de massa. Gelukkig zijn er meer wegen naar succes.
Als ondernemer gebruik maken van crowdsourcing
Je kunt natuurlijk als ondernemer gebruik maken van crowdsourcing. Bij crowdsourcing maken bedrijven gebruik van kennis, kunde en creativiteit van anderen (vaak ondernemers) om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Deze aanbesteding vindt meestal online plaats via speciaal hiervoor ingerichte websites of online communities. Op dit platform kunnen diverse aanbieders (opdrachtgevenden en uitvoerenden) elkaar treffen en wordt dan ook gebruikt als een soort “meetingpoint”. Je hebt dus als beginnend ondernemer niet de volledige invloed op je succes als je gebruik maakt van deze methode. Het is echter wél een uitstekend platform om ervaring op te doen of een portfolio op te bouwen.
Gebruik van reviews om meer klanten te krijgen als ondernemer
Het opgebouwde portfolio kun je gebruiken als “wapen” op je website of social media accounts. Dit wapen kun je onder andere inzetten door reviews te plaatsen. Reviews zijn waarderingen en beoordelingen die zijn geschreven door je opdrachtgevers of klanten. Deze reviews kunnen zeer waardevol voor je zijn om meer klanten te krijgen als ondernemer! Je kunt zelf wel roepen dat je de beste ondernemer bent in je branche, maar wie zegt dat jij de waarheid schrijft. Iedere ondernemer roept dit immers. De beste mensen die dit kunnen beoordelen zijn je klanten, dit zijn immers de ervaringsdeskundigen. Potentiële opdrachtgevers zullen deze reviews zeker meenemen in hun keuze.
Kennis maken met potentiële klanten, maak gebruik van de kracht van netwerken
De laatste optie die we in dit kader met je willen delen is het gebruik maken van de kracht van netwerken. Bij het netwerken maak je fysiek kennis met je potentiële klanten. De beste keuze hierbij is om te kiezen voor netwerken waarbij je face to face met iemand kan communiceren. Daarbij is het goed om je aan te sluiten bij een netwerkplatform dat nét even verder gaan dan het uitwisselen van beleefdheden en visitekaartjes. Er zijn bijeenkomsten waarbij je de mogelijkheid krijgt om te pitchen. Dit zijn de netwerkbijeenkomsten waaraan je het meest hebt. Het is van belang om hierbij niet alleen aan te geven wie je bent en wat je doet, maar ook duidelijk aan te geven naar wie je op zoek bent. Die transparantie met betrekking tot je “zoekvraag” is een belangrijke factor voor de kracht van het netwerken.
Hoe kom je als ondernemer aan klanten?
Veel ondernemers hebben een hele duidelijke visie over hun aanbod in combinatie met hun bedrijfsprocessen. De route hoe je als ondernemer aan je klanten komt is minder uitgestippeld. Dat is verrassend, want deze mensen vormen immers de belangrijkste levensslagader van een bedrijf. Daarom is het goed om hier overwogen keuzes in te maken en soms andere wegen te bewandelen dan de massa. Iedere sleutel naar succes is immers uniek.