Efficiënt en duurzaam: gebruik van LED spots op kantoor 0 27

Efficiënt en duurzaam gebruik van LED spots op kantoor

Het belang van goede verlichting op kantoor kan niet genoeg benadrukt worden. Het beïnvloedt niet alleen de productiviteit van de medewerkers, maar kan ook invloed hebben op de operationele kosten en algehele sfeer. In dit artikel bespreken we waarom het gebruik van LED spotjes een slimme keuze is voor de vergaderzaal, kantoorruimte en alle andere werkplekken.

Energiezuinigheid en kostenbesparing

Een van de belangrijkste voordelen van LED spots is de energiezuinigheid. LED verlichting verbruik aanzienlijk minder energie dan traditionele vormen van verlichting, zoals gloeilampen en halogeenlampen. Dit resulteert in een lagere energierekening en dus een aanzienlijke kostenbesparing op de lange termijn. Bovendien hebben LED spots een langere levensduur, waardoor ze minder vaak toe zijn aan vervanging. Ook dit draagt bij aan de kostenbesparing.

Milieuvriendelijke karakter

Het gebruik van LED spots op kantoor draagt bij aan een milieuvriendelijke werkomgeving. De moderne verlichting bevat geen schadelijke stoffen zoals kwik, wat bij TL-verlichting wel het geval is. Bovendien verbruiken de spots minder energie, wat ook beter is voor het milieu. Door de overstap te maken naar LED verlichting kunnen bedrijven hun ecologische voetafdruk verkleinen en bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Veelzijdige toepassingen

LED spots bieden tal van veelzijdige toepassingen op kantoor. Er zijn allerlei vormen, maten en stijlen verkrijgbaar. Van een moderne inbouwspot die naadloos past in het plafond tot trendy opbouwspots zwart om een wat stoerdere look te creëren. Bovendien heb je de keuze uit diverse lichtkleuren. De opbouw- en inbouwspots zijn dus te gebruiken als werkverlichting in kantoorruimtes en ook als sfeerverlichting in een ontvangstruimte. Maak eventueel gebruik van een speciale LED dimmer om de intensiteit van het licht aan te passen op de situatie. Dit is erg handig in een vergaderzaal of flexibele werkruimte met diverse functies.

Verbeterde werkomgeving

Goede verlichting draagt bij aan een comfortabele en productieve werkomgeving. Helder en gelijkmatig licht verbetert bijvoorbeeld de concentratie en alertheid van medewerkers. Ook zal de sfeer verbeteren als er wordt gekozen voor de juiste lichtkleur en lichtintensiteit. In tegenstelling tot TL verlichting (wat nog vaak wordt gebruikt in kantoren), zal LED verlichting geen flikkeringen produceren. De overstap op LED spotjes kan dus de vermoeidheid aan de ogen verminderen het visuele comfort flink verhogen.

Al met al biedt het gebruik van LED spots op kantoor een tal van voordelen. Door de overstap te maken kunnen bedrijven niet alleen hun kosten verlagen, maar ook bijdragen aan een comfortabele, duurzame en stijlvolle werkomgeving voor hun medewerkers.

Previous Article

Geef een reactie

Veelgemaakte fouten bij de aankoop van kantoormeubilair 0 249

Kantoormeubilair

Dat de aankoop van kantoormeubilair niet zo eenvoudig is als het lijkt, blijkt wel uit de vele fouten die hierin worden gemaakt. Het komt regelmatig voor dat bedrijven kantoormeubels aanschaffen die later toch niet helemaal blijken te voldoen aan de wensen en eisen op dit gebied. Om te voorkomen dat je in dezelfde valkuilen trapt, hebben we vijf veelgemaakte fouten bij de aankoop van kantoormeubilair voor je op een rijtje gezet. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee….

Aanschaffen van kantoormeubels zonder visie

Het komt regelmatig voor dat het aanschaffen van kantoormeubels er even “bij wordt gedaan”. In veel gevallen ontbreekt dan alle benodigde visie. Het is immers van belang om eerst na te gaan op welke manier de kantoormeubels worden gebruikt, door wie en welke kantoormeubels wel of niet nodig zijn. Het kan bijvoorbeeld van belang zijn dat de meubels makkelijk verplaatst kunnen worden. Hoe meer er vooraf over dit soort zaken wordt nagedacht, hoe groter de kans is dat er een goede aanschaf wordt gedaan. Hiermee kan voorkomen worden dat er weer vroegtijdig afscheid wordt genomen van kantoormeubilair.

Kantoormeubels van het verkeerde materiaal kopen

Het kopen van kantoormeubels van het verkeerde materiaal komt vaak voort uit een verkeerde besparing. Een vergaderstoel met een stoffen bekleding is relatief voordelig in aanschaf en kan een mooie uitstraling hebben maar is wel gevoeliger voor vlekken. Hierdoor kan deze stoel al snel ongeschikt worden om gasten in plaats te laten nemen. In dat geval kan er beter gekozen worden voor de duurdere optie. Een vergaderstoel met een lederen bekleding is veel beter bestand tegen het ontstaan van vlekken.

Geen rekening houden met het comfort van de gebruiker

Het geen rekening houden met het comfort van de gebruiker is wellicht wel de grootste fout die kan worden gemaakt bij de aankoop van kantoormeubilair. Een medewerker die de beschikking heeft over een comfortabele stoel, zal lekkerder werken en een hogere arbeidsproductiviteit hebben. Functionaliteiten als een verstelbare lendensteun, in hoogte verstelbare armleuningen en een ergonomische zitting zorgen ervoor dat werkgerelateerde nek-, rug- en schouderklachten tot een minimum beperkt worden. Het besparen hierop is een absolute no-go!

Geen rekening houden met de Europese Ergonomie Norm voor kantoormeubilair

Als je van plan bent om een bureaustoel aan te schaffen, zul je ongetwijfeld de Europese Ergonomie Norm voor bureaustoelen tegenkomen. De NEN-EN 1335 is een Europese richtlijn die betrekking heeft op de maatvoering en instelbaarheid van een bureaustoel. Deze vereisten worden op een vrij specifieke manier beschreven. Hieruit kun je de conclusie trekken dat een goede bureaustoel voldoet aan deze Europese Ergonomie Norm. Ongeveer 85% tot 95% van de mensen zullen een goede werkhouding aan kunnen nemen in dit soort bureaustoelen. 

Wat levert goed kantoormeubilair op?

Als we het bovenstaande omzetten in de praktijk, is het goed om niet alleen te denken aan de kostprijs van kantoormeubilair maar vooral wat dit kan opleveren. Bij het inrichten van een kantoor is het van belang om aandacht te besteden aan de doelstellingen (het meest praktische gebruik hiervan) maar ook naar de mensen die uiteindelijk deze doelstellingen moeten realiseren. Dit maakt de keuze voor ergonomische meubels voor het kantoor bijna logisch. Hiermee wordt immers voorkomen dat medewerkers lichamelijke ongemakken krijgen waardoor ze beperkt inzetbaar zijn of het ziekteverzuim stijgt. De keuze voor ergonomisch kantoormeubilair is wellicht een iets grotere investering maar levert onderaan de streep wel meer op.