5 keer inspiratie voor een sfeervolle kantoorinrichting 0 260

kantoorinrichting

Dat een sfeervolle kantoorinrichting inspirerend werkt, weten de meeste ondernemers wel. Het creëren van een uitstraling die de gewenste sfeer uitstraalt, wordt in de praktijk nog wel eens als erg lastig ervaren. Het is echter mogelijk om op een aantal zeer eenvoudige manier op een sfeervolle manier een kantoor in te richten. We delen hieronder 5 keer inspiratie voor een sfeervolle kantoorinrichting.

Sfeervol kantoor inrichten

Bij het inrichten van een kantoor spelen veel factoren een rol. Hierbij moet er een perfecte combinatie worden gemaakt tussen ergonomie, productiviteit, werksfeer en uiteraard de juiste uitstraling als er klanten of opdrachtgevers op kantoor worden ontvangen. Omdat dit factoren zijn die indirect verband met elkaar hebben, moet er gekeken worden naar het totale plaatje. 

Een sfeervolle werkplek inrichten draagt bij aan een goede sfeer en productiviteit. Diverse onderzoeken hebben immers uitgewezen dat mensen productiever zijn als ze een werkplek hebben waarin ze zich thuis voelen. Deze “huiselijke sfeer” is op een eenvoudige manier te creëren. Laat je door deze onderstaande 5 tips inspireren voor een sfeervolle kantoorinrichting. Daarbij maken we ook van de gelegenheid gebruik om met je te delen welke afwegingen je op dit gebied kunt maken.

5 keer inspiratie voor een sfeervolle kantoorinrichting

Tip 1: Het plaatsen van kantoorplanten.

Planten leveren een uitstekende bijdrage aan een sfeervolle kantoorinrichting. veel bedrijven kiezen ervoor om kantoorplanten te plaatsen omdat dit groen zorgt voor een mooie natuurlijke uitstraling, stress verminderend werken, een rustgevend karakter hebben en zorgen voor een betere akoestiek. Een groene plant werkt kalmerend omdat we de kleur groen associëren met rust. Daarnaast leveren planten zuurstof en zijn er plantensoorten die luchtzuiverend werken. Er zijn veel plantensoorten die weinig onderhoud vragen en uitstekend passen in een kantoor setting.

Tip 2: Het plaatsen van of meerdere eyecatchers

Een mooi kunststuk of andere opvallende eyecatchers zijn echte sfeer bepalende factoren op een kantoor. De werkplek krijgt hierdoor een mooie karakteristieke uitstraling. Het is hierbij wel van belang dat de eyecatchers passen bij de (gewenste) uitstraling van het bedrijf. Een mooie aankleding van het kantoor in vorm van bijvoorbeeld stijlvolle tapijten, kussens en klokken passen ook in dit rijtje. 

Tip 3: Het kiezen voor sfeerverlichting

De verlichting op een werkplek is een belangrijke sfeerbepalende factor. Er zijn op dit gebied volop keuzemogelijkheden. Door een overwogen keuze te maken voor staande lampen, wandlampen, hanglampen en/of tafellampen, kan er op een geraffineerde manier de gewenste sfeer worden gecreëerd zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de productiviteit.

Tip 4: Een overwogen keuze voor kleuren

Misschien wel de belangrijkste overweging voor een sfeervolle kantoorinrichting is de kleurkeuze van het interieur. Kleuren spelen een belangrijke rol bij de beïnvloeding van emoties en dus ook op de uitstraling van een kantoor. Een mooie harmonie van kleuren zorgt voor een gewenste uitstraling. Hout- en natuurlijke tinten zorgen bijvoorbeeld voor gezellige- en warme sfeer op kantoor.

Tip 5: Kunststukken aan de muur

Door het ophangen van een mooi schilderij muur combineer je een aantal van de bovenstaande punten. Daarnaast zijn er volop mogelijkheden om te variëren in kleurrijke eyecatchers als je het leuk vindt om zelf ook creatief te zijn.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Veelgemaakte fouten bij de aankoop van kantoormeubilair 0 249

Kantoormeubilair

Dat de aankoop van kantoormeubilair niet zo eenvoudig is als het lijkt, blijkt wel uit de vele fouten die hierin worden gemaakt. Het komt regelmatig voor dat bedrijven kantoormeubels aanschaffen die later toch niet helemaal blijken te voldoen aan de wensen en eisen op dit gebied. Om te voorkomen dat je in dezelfde valkuilen trapt, hebben we vijf veelgemaakte fouten bij de aankoop van kantoormeubilair voor je op een rijtje gezet. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee….

Aanschaffen van kantoormeubels zonder visie

Het komt regelmatig voor dat het aanschaffen van kantoormeubels er even “bij wordt gedaan”. In veel gevallen ontbreekt dan alle benodigde visie. Het is immers van belang om eerst na te gaan op welke manier de kantoormeubels worden gebruikt, door wie en welke kantoormeubels wel of niet nodig zijn. Het kan bijvoorbeeld van belang zijn dat de meubels makkelijk verplaatst kunnen worden. Hoe meer er vooraf over dit soort zaken wordt nagedacht, hoe groter de kans is dat er een goede aanschaf wordt gedaan. Hiermee kan voorkomen worden dat er weer vroegtijdig afscheid wordt genomen van kantoormeubilair.

Kantoormeubels van het verkeerde materiaal kopen

Het kopen van kantoormeubels van het verkeerde materiaal komt vaak voort uit een verkeerde besparing. Een vergaderstoel met een stoffen bekleding is relatief voordelig in aanschaf en kan een mooie uitstraling hebben maar is wel gevoeliger voor vlekken. Hierdoor kan deze stoel al snel ongeschikt worden om gasten in plaats te laten nemen. In dat geval kan er beter gekozen worden voor de duurdere optie. Een vergaderstoel met een lederen bekleding is veel beter bestand tegen het ontstaan van vlekken.

Geen rekening houden met het comfort van de gebruiker

Het geen rekening houden met het comfort van de gebruiker is wellicht wel de grootste fout die kan worden gemaakt bij de aankoop van kantoormeubilair. Een medewerker die de beschikking heeft over een comfortabele stoel, zal lekkerder werken en een hogere arbeidsproductiviteit hebben. Functionaliteiten als een verstelbare lendensteun, in hoogte verstelbare armleuningen en een ergonomische zitting zorgen ervoor dat werkgerelateerde nek-, rug- en schouderklachten tot een minimum beperkt worden. Het besparen hierop is een absolute no-go!

Geen rekening houden met de Europese Ergonomie Norm voor kantoormeubilair

Als je van plan bent om een bureaustoel aan te schaffen, zul je ongetwijfeld de Europese Ergonomie Norm voor bureaustoelen tegenkomen. De NEN-EN 1335 is een Europese richtlijn die betrekking heeft op de maatvoering en instelbaarheid van een bureaustoel. Deze vereisten worden op een vrij specifieke manier beschreven. Hieruit kun je de conclusie trekken dat een goede bureaustoel voldoet aan deze Europese Ergonomie Norm. Ongeveer 85% tot 95% van de mensen zullen een goede werkhouding aan kunnen nemen in dit soort bureaustoelen. 

Wat levert goed kantoormeubilair op?

Als we het bovenstaande omzetten in de praktijk, is het goed om niet alleen te denken aan de kostprijs van kantoormeubilair maar vooral wat dit kan opleveren. Bij het inrichten van een kantoor is het van belang om aandacht te besteden aan de doelstellingen (het meest praktische gebruik hiervan) maar ook naar de mensen die uiteindelijk deze doelstellingen moeten realiseren. Dit maakt de keuze voor ergonomische meubels voor het kantoor bijna logisch. Hiermee wordt immers voorkomen dat medewerkers lichamelijke ongemakken krijgen waardoor ze beperkt inzetbaar zijn of het ziekteverzuim stijgt. De keuze voor ergonomisch kantoormeubilair is wellicht een iets grotere investering maar levert onderaan de streep wel meer op.