MKB Marktplaats
7 voordelen van koffiedrinken en 1 nadeel
ABCOUDE - Heeft u zich wel eens afgevraagd hoe uw bedrijf zou draaien als u of uw medewerkers niet af en toe een kop koffie kunnen halen? Al is het alleen maar om het praatje bij de koffieautomaat. Maar koffie is slecht voor u. Of toch niet? Feiten en fabels over het koffiedrinken.
Ik heb laat in de middag zo een dip, dan moet ik echt een hele sterke bak koffie. Herkent u dat? Waarschijnlijk wel. En dan citeren we hier ook nog eens een notoire theedrinker. Koffie is behoorlijk ingeburgerd. En er is ook nog eens heel veel onderzoek naar gedaan. Maar hoeveel drinken we nu eigenlijk? En hoe gezond of ongezond is koffie nou echt?
Finnen zijn grootste koffiedrinkers
Is het vreemd dat er zoveel onderzoek wordt gedaan naar het drinken van een kop koffie koffie? December 2008 bijvoorbeeld, komt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar buiten met de uitkomsten van een onderzoek over de hoeveelheid koffie die een gemiddelde Nederlander drinkt. Blijkt dat we met zijn allen gemiddeld 3,2 koppen koffie per dag drinken. Daarmee zijn we nog lang geen koploper. De Finnen voeren de lijst aan met 5,4 koppen per dag. Ook in België en Zwitserland wordt meer koffie gedronken dan in Nederland.
1- Koffie is niet ongezond
Naar aanleiding van dit onderzoek kunt u waarschijnlijk direct die collega’s aanwijzen die dat landelijk gemiddelde opkrikken.
2- Koffie maakt gifstoffen onschadelijk
Uit Amerikaanse onderzoeken is bijvoorbeeld gebleken dat Amerikanen ontzettend veel anti-oxidanten binnenkrijgen via koffie. Anti-oxidanten zijn simpel gezegd stoffen die gifstoffen in uw lichaam onschadelijk maken.
3- Koffie verbrandt uw vet
Uit ander onderzoek zou blijken dat cafeïne de vetverbranding stimuleert. Glycogeen (opslag van glucose in je spieren en lever) zou gespaard worden, en de vetoxidatie zou toenemen. Dat zou dus ideaal zijn voor bijvoorbeeld duursporters, die zo lang en effectief mogelijk profijt willen hebben van hun energiereserves.
4- Koffie stimuleert het kortetermijngeheugen
Er zijn ook nog verhalen die zouden suggereren dat koffie zelfs gezond is. Zo zijn er minder sterftegevallen onder koffiedrinkers die een hartinfarct hebben gehad, dan onder hun lotgenoten die géén koffie dronken. Ook zou het kortetermijngeheugen profiteren van Cafeïne, dus voor bijvoorbeeld studenten zou het uitkomst kunnen bieden.
5- Koffie vermindert hart- en vaatziektes
Juni 2008 komt de Universiteit van Madrid naar buiten met de resultaten van een onderzoek dat koffie gezond is. Zo zou iemand die tot zes koppen koffie per dag drinkt, geen gevaar lopen daar vroeg aan dood te gaan. Sterker nog, bij middelbare vrouwen zou de kans op een vroeg einde door een hartaandoening dankzij het regelmatig drinken van koffie, zelfs af nemen. De onderzoekers onderzochten meer dan 120.000 mannen en vrouwen in de Verenigde Staten. Omdat koffie cafeïne bevat, een verslavende en oppeppende stof, denken de onderzoekers dat deze stof zorgt voor de vermindering van het aantal hart- en vaatziektes onder koffiedrinkers
6- Koffie geeft een goed gevoel.
Het is echt geen verbeelding, een degelijke kop koffie verhoogt het gevoel van geluk, energie, oplettendheid en vriendelijkheid. Tenminste, dat stellen onderzoekers van de John Hopkins School of Medicine in Baltimore dat in september 2008 werd gepubliceerd. Wel moet u het goedje met regelmaat drinken. Want slecht af en toe een kopje kan benauwdheid en een onwel gevoel veroorzaken.
7- Koffie zorgt voor meer werklust
En zoals de redactie van BusinessCompleet.nl al eerder schreef in het artikel Wat consumeert u op uw werk? blijkt koffie bevorderlijk voor de werklust. Tot deze conclusie kwam het onderzoeksbureau Motivaction dat samen met Douwe Egberts Coffee Care in oktober 2006 een onderzoek deed naar tevredenheid over de koffievoorziening op het werk en het belang van koffie op de werklust. Het onderzoek werd gehouden in het midden- en kleinbedrijf in Nederland.
1 Nadeel
Maar het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn wat betreft de onderzoeken naar de gunstige effecten van koffie op uw gezondheid. De Zweedse professor Helena Jernstroem kwam vorig jaar december naar buiten met haar onderzoek waarin werd bewezen dat vrouwen die meer dan drie kopjes koffie per dag drinken kleinere borsten kunnen krijgen.
Nog een bakkie?
Jacques de Vos | Businesscompleet




